Czy podczas ustalania warunków umowy ze zleceniodawcą przez telefon, możemy włączyć nagrywanie? Czy można zachować zapis rozmowy z byłym partnerem, z którym spieramy się w kwestii opieki nad dzieckiem? Co na temat nagrywania rozmów telefonicznych mówi polskie prawo?
Podstawy prawne dopuszczające możliwość nagrywania rozmów
Zgodnie z prawem legalność rejestrowania rozmów zależna jest m.in. od tego, czy osoba nagrywająca w rozmowie uczestniczy. Jeśli bierzesz udział w konwersacji (telefonicznej lub bezpośredniej), możesz ją nagrać nawet bez obowiązku informowania o tym drugiej strony. Nie łamiesz wówczas prawa, ponieważ nie dochodzi do tzw. „podsłuchu” w rozumieniu przepisów karnych. Mówi o tym art. 267 § 3 Kodeksu karnego.
Według powyższego artykułu osoba nagrywająca własną rozmowę nie podlega karze, ponieważ rejestruje informacje, które są dla niej przeznaczone, a to jest kluczowe. Natomiast jeżeli nagranie dotyczy osób trzecich i uzyskasz je poprzez podłączenie urządzenia podsłuchowego, np. w mieszkaniu, biurze lub samochodzie, bądź zostaje ono zarejestrowane z ukrycia, wówczas dochodzi do przestępstwa. Przykładowo, jeżeli nagrywasz rozmowę z pracodawcą lub członkiem rodziny, w której sam bierzesz udział, nie popełniasz przestępstwa. Natomiast jeśli nagrywasz rozmowę np. pomiędzy współpracownikiem i pracodawcą, wówczas materiał nie został zarejestrowany w sposób zgodny z prawem.
Nagrywanie połączeń w kontaktach B2C i B2B
,,Rozmowa jest rejestrowana, jeśli nie wyrażasz zgody na nagrywanie, prosimy zakończyć połączenie’’ – to fraza, której używają wszelkie instytucje lub firmy, które obsługują klientów telefonicznie. W tym przypadku – mimo iż konsultant jest co do zasady uczestnikiem rozmowy – to z uwagi na formalny charakter (konsultant pełni funkcję przedstawiciela firmy), przekazanie informacji o nagrywaniu jest obowiązkowe, zgodnie z przepisami RODO.
Dla spełnienia wymogów RODO w takim komunikacie powinny być zawarte również informacje o tożsamości administratora danych oraz o tym, w jakim celu rozmowa jest nagrywana. Jeśli informacja o rejestrowaniu rozmowy telefonicznej w kontaktach B2C lub B2B nie zostanie przekazana, danej firmie grozi wówczas nałożenie administracyjnej kary pieniężnej przez UODO, a ich rozmówca ma prawo żądać odszkodowania bądź zadośćuczynienia.
Czy nagranie rozmowy może stanowić dowód w sądzie?
Oczywiście, jeśli nagranie połączenia zostało zdobyte w sposób zgodny z prawem, zarejestrowana rozmowa może być przydatna w wielu sprawach. Przykład – wyobraź sobie, że zatrudniasz ekipę remontową. Ustalasz zakres prac do wykonania, ale efekt nijak ma się do poprzednich ustaleń i dochodzi do konfliktu ze Zleceniobiorcą, który żąda pełnej kwoty za wykonaną pracę. Nie masz podpisanej umowy w formie pisemnej, a jedynie ustne zawarcie umowy zapisane poprzez nagraną rozmowę telefoniczną. W tej sytuacji jesteś w stanie udowodnić przed sądem, jakie były dokładnie warunki zawartej umowy i możesz je wyegzekwować.
Nagranie może być też pomocne w sprawach dotyczących przemocy domowej, gróźb czy dłużników alimentacyjnych. Przypuśćmy dla przykładu, że starasz się o podwyższenie alimentów na dziecko i były partner upiera się przy tym, że nie zarabia i nie jest w stanie opłacać zobowiązań. W rozmowie jednak pada stwierdzenie, że np. firma jest przepisana na brata, majątek na obecną partnerkę lub pracuje na czarno. Twojemu rozmówcy może się wydawać, że nikt mu niczego nie udowodni, bo formalnie nie ma przysłowiowego grosza przy duszy, ale posiadając nagranie tych słów, posiadasz również dowód na to, że jego dochody prawdopodobnie są o wiele wyższe.
Cenne wsparcie adwokata specjalizującego się w sprawach karnych i cywilnych – Warszawa
Zastanawiasz się, czy posiadane nagranie rozmowy telefonicznej może posłużyć jako dowód w toczącym się postępowaniu karnym albo z powództwa cywilnego? Zapraszamy do kancelarii w Warszawie. Adwokat specjalizujący się w sprawach karnych oraz cywilnych zapozna się z materiałem i doradzi, jakie kroki należy podjąć.